آیا افراد می تونن با کمک مطالب باشگاه مجازی به خودشون کمک کنن؟

            آیا کتابهای روانشناسی خودیار به واقع به کسی کمک می کنند؟

بنده با مراجعه به سه منبع معتبر به سئوال مطرح شده پاسخ دادم:

مورد اول:

دکتر اسکاجین و همکارانش از مرکز پزشکی دانشگاه آلاباما به تجربیات جدیدی به منظور پاسخ دادن به این سئوالات دست زده اند.این پژوهشگران بصورت تصادفی شصت فرد را که در صدد درمان افسردگی خود بودند به دو گروه تقسیم نمودند.

به یک گروه گفته شد برای ملاقات با روانپزشک باید چهار هفته صبر کنند.در همین زمان ،  افراد گروه دوم را تشویق کردند حین صبر کردن جهت ملاقات با روانپزشک کتاب از حال بد به حال خوب دکتر برنز را بخوانند.

یکی از پژوهشگران هر هفته تمام بیماران را فرا می خواند تا میزان افسردگی آنها را اندازه بگیرد.

پژوهشگران از نتیجه مطالعه خود شگفت زده شدند.در پایان هفته چهارم انتظار ، دو سوم بیمارانی که کتاب را خوانده بودند تا حدود زیادی بهبود یافته بودند و این در حالی بود که آنها نه دارو مصرف کرده بودند و نه تحت درمان قرار گرفته بودند.در واقع ، این بیماران به قدری بهبود پیدا کرده بودند که نیازی به درمان بیشتر نداشتند.برعکس ، افرادی که در این مدت کتاب مطالعه نکرده بودند هیچ بهبود و پیشرفتی نشان ندادند.

بعد از این نتیجه گیری پژوهشگران کتاب را در اختیار همین گروه قرار دادند نتیجه این شد که دو سوم افراد این گروه بهبود پیدا کردند.بطوری که دیگر نیازی به درمان نداشتند.این افراد تا سه سال بعد از این مطالعه حالشان خوب بود.نتیجه این مطالعات در نشریات معتبر پزشکی و روانپزشکی به چاپ رسید.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که:

 افراد افسرده در صورت مطالعه کتاب مذکور در اغلب موارد سرعت اثر بخشی بالاتری نسبت به رواندرمانی و دارو درمانی دارند به لحاظ هزینه هم به سود بیمار است تا این کتاب را مطالعه کنند و از عوارض جانبی ناراحت کننده داروها هم در امان بمانند.

بررسی های بسیار مفصل دکتر اسکاجین به روشنی نشان می دهند که برای بسیاری از اشخاص ، روش رفتار درمانی شناختی به شکل روانشناسی خودیار می تواند حتی بدون مصرف دارو مفید باشد.

همچنین دکتر ایساک مارکس ، استاد روانپزشکی در دانشگاه لندن ثابت کرده است که بسیاری از اشخاص می توانند با استفاده از شیوه های رفتار درمانی شناختی ، بدون اینکه با روانپزشک روبرو شوند یا دارو مصرف کنند ، در شرایط بهتری قرار بگیرند.

 

مورد دوم:

در سال 2001 میلادی از دکتر آلبرت الیس (بنیان گذار رفتار درمانی عقلانی هیجانی) این سئوال پرسیده شد که:

من شک دارم بتوانم خودم را تغییر بدهم.خصوصا با خواندن کتاب و مقاله .لطفا بگوئید بنظر شما چقدر احتمال دارد با فرایندهای شناختی کتاب خوانی و تحلیل بتوانیم رفتاری را تغییر بدهیم؟

جواب دکتر آلبرت الیس:

کتابهای خودیاری و آموزش سمعی - بصری که روشهای رفتار درمانی عقلانی هیجانی را آموزش می دهند ، وقتی حداکثر کارائی را دارند که در جریان درمان مورد استفاده قرار بگیرند چیزی که برخی از مطالعات آن را تائید کرده است.دلیلش هم این است که آدمهای مشکل دار ، علاوه بر خواندن و شنیدن کتابها و آموزش های سمعی و بصری خوب ، تکالیف منزل فکری ، احساسی و رفتاری نیز انجام داده و خودشان را تغییر می دهند.برای مثال کتاب از حال بد به حال خوب دکتر دیوید برنز ، کتاب زندگی عاقلانه خود من به هزاران خواننده یاد داده اند فنون این کتابها را با جدیت و عملا بکار برند.در طول تاریخ ، انسانهای بیشماری با موعظه ها ، صحبت ها ، کارگاه ها ، مقاله ها و کتابها به خودشان کمک کرده اند.

مورد سوم:

دکتر مایکل نینان و دکتر ویندی درایدن  به مشاوران پیشنهاد می دهند که برای بهبود وضعیت مراجع کتاب درمانی را به عنوان یکی از تکالیف مراجع در نظر بگیرند.آنها معتقد هستند برای برطرف کردن مسائل بین فردی و رابطه ای ، هیجانی و مهارت های زندگی میشود از کتابها کمک گرفت .آنها برای برطرف شدن مشکلات هیجانی مثل اضطراب و افسردگی به مشاورین پیشنهاد می کنند که کتاب از حال بد به حال خوب دکتر برنز رو به مراجع معرفی کنند.این دو درمانگر همچنین معتقد هستند که کتابهای خودیاری مکمل درمان هستند نه جایگزین آن.

 نتیجه گیری:

با توجه به مطالب ارائه شده می تونیم نتیجه بگیریم که افراد می تونن با کمک مطالب باشگاه مجازی وضعیت هیجانی ، خلقی و رابطه ایشون رو بهبود ببخشن.

در اینجا لازم می دونم که به نکته ی مهمی اشاره کنم!

اگر دقت کرده باشید هم در تحقیقات دکتر اسکاجین ، هم در گفته های دکتر الیس و دکتر مایکل نینان و دکتر ویندی درایدن ، به مطالعه ی کتاب از حال بد به حال خوب دکتر برنز اشاره شده.

نکته ی مهم اینه که چیزی در حدود 5 % از مطالب باشگاه مجازی از کتاب از حال بد به حال خوب دکتر برنز نوشته شده!این کتاب در سال 1990 نوشته شده در حالی که اکثر پستهای مربوط به مدیریت هیجانات منفی از منابع 2006 استخراج شده.همچنین کتاب از حال بد به حال خوب چیزی در حدود ده تکنیک رو برای مدیریت هیجانات منفی به مخاطب معرفی می کنه.بنده در باشگاه مجازی شما رو با بیشتر از پنجاه تکنیک آشنا می کنم!

وقتی شما به روز بودن مطالب باشگاه مجازی رو در کنار ارتباط دوسویه ای که داره قرار می دید ، در مورد میزان اثر بخشی مطالب باشگاه مجازی به چه نتیجه ای می رسید؟!!!

 

در پایان از شما دوستان عزیزم می خوام که به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  این نکته رو مدنظر داشته باشید که هیچ کتاب ، دارو و روشی وجود نداره که روی همه به یک اندازه تاثیر بزاره. بعضی از افراد علاوه بر روش های پیشنهادی کتابهای خودیاری و مطالب باشگاه مجازی ، به کمک یک روان درمانگر با محبت و علاقه مند هم احتیاج دارن.

به خوانندگان عزیز باشگاه مجازی پیشنهاد میشه در صورتی که یکی از علائم زیر رو در خودش دیدن هر چه سریع تر به درمانگر مراجعه کنن:

1-اگر شدت افسردگی و ناراحتی تون شدید باشه تا جائی که افکار خودکشی داشته باشید

2-وقتی فرد احساس می کنه برای التیامش باید فرد دیگری رو به قتل برسونه یا آزار بده

3-اگر فرد دچار مشکل حادی باشه.مثل انواع اختلالات شخصیت.

4-اگر خشونت شدیدی در روابط زناشوئیتون وجود داره.

چند نکته ی مهم دیگه:

*منظور ما از کتابهای خودیار در این پست کتابهایی هست که به خواننده فنون شناخت درمانی و رفتاردرمانی عقلانی هیجانی رو آموزش بده.کتابهای زیادی به نام کتابهای خودیار در بازار وجود دارن که از نظر علمی جایگاهی ندارند.

-این نکته مهم در روانشناسی خودیار رو مدنظر داشته باشید که :فعل خواستن خیلی مهمه!اگر افراد بخوان تغییر کنن-همونطوری که دکتر گلسر معتقده- می تونن بدون کمک مشاور وضعیت خودشون رو بهبود ببخشن.مثل ، مثال واقعی نورمن کاسینس که در بخش بیماریهای روان تنی مطرحش کردم.ولی اگر فردی برای تغییر آماده نشده باشه بزرگترین درمانگران و مشاورین هم نمی تونن بهش کمک کنن.

یادتون باشه برای تغییر کردن باید تمرینات باشگاه مجازی رو با جدیت انجام بدید ، بارها و بارها افکار خودمخربتون رو به چالش بکشید و اونها رو تعدیل کنید زیرا :

                       شما آنگونه که فکر می کنید احساس می کنید!

 

 منابع:

نظریه انتخاب.     دکتر گلسر

وقتی اضطراب حمله می کند.    دکتر برنز

تکنیک های شناخت درمانی 100 نکته  100 تکنیک.  دکتر مایکل نینان و ویندی درایدن

با آلبرت الیس مشورت کنید.       دکتر آلبرت الیس

چگونه شادی آفرین زندگی خود باشیم.   دکتر آلبرت الیس

 

 

/ 50 نظر / 14 بازدید
نمایش نظرات قبلی
زهرا

سلام. بسیار سپاسگذارم از شما به خاطر این وبلاگ پر محتواتون. من البته بدون اجازه شما ، مطالب رو Print کردم تا همیشه بتونم ازشون استفاده کنم. شما منو از سردرگمی وحشتناکی که با کمک شما متوجه شدم اسمش غرق شدگی احساسیه نجات دادین. خیلی بهم ریخته بودم. ولی الان همین که فهمیدم مشکلم چیه خیلی خوشحالم. سوالم اینه که چرا این وبلاگ به کار خودش ادامه نداده و از خرداد مطلبی اضافه نشده. خیلی حیفه. و اما سوال بعدی : آیا امکان داره من حال و روزم را برای شما بنویسم تا بتونین مثل خانم فهیمه و .... با جزئیات برام توضیح بدین. من خیلی مطالعه دارم و سعی میکنم رو خودم کار کنم ولی الان کاملا منطق و فکر کردن تو من تعطیل شده و نیاز به کمک یک شخص آگاه دارم. باز هم تشکر (بسیار زیاد ) از شما

parvin

[لبخند]اصطلاح عضلات هیجانی برام تازگی داشت و جالب بود.

مبشرات ظهور

سلام دوست عزیز ظهور نزدیک است انشاالله, و شکی در آن نیست. برای مطالعه بشارت های ظهور از بزرگان و مراجع به این آدرس مراجعه فرمایید: http://zohoor-mahdi.blogfa.com یا مهدی [گل]

NextHoliday.ir

وبلاگ جالبی دارین. اگه دوست دارین مطالبی راجع به جاهای دیدنی دنیا، رستوران ها و مراکز خرید معروف بدونید یه سر به ما بزنین. ممنون

پریسا

بازم منم که بی خبرم ازت. بدو بدو بدو بیا

jamal

آیا می خواهید روزانه 23،000 تومان درآمد داشته باشید؟ تازه، این مبلغ را هم می توانید افزایش دهید (به صورت خودکار)! ما نرم افزاری را به شما معرفی می کنیم که همراه با آموزش های آن به راحتی می توانید با کمترین تلاش، بیشترین درآمد را از اینترنت کسب کنید (تضمینی، خودکار و کاملاً امتحان شده!). اول محصول را درب خانه تحویل بگیرید، و سپس مبلغ آنرا به مامور پست بپردازید. برای اطلاعات بیشتر به نشانی سایت ما مراجعه نمایید. www.Buyingfa.ir

زینب

سلام خیلی وقت بود به وبلاگتون سر نزده بودم و البته خودم از وب خودم غافل شده بودم میخوام اگه بشه باز راه بندازمش بیشتر بهتون سر میزنم به کلیت مطالبتون نگاهی انداختم خوشم اومد آرزوی موفقیت دارم

رزا

سلام اقای فکرآزاد اگه اشتباه نکنم تو یه پست یه کتاب درمورد روان شناسی ابرازوجود معرفی کرده بودید متاسفانه هر چی گشتم پیداش نکردم. ممنون می شم بگید کدوم پست بوده. با توجه به توضیح کامنتتون فکر می کنم تا حدودی باهاش اشنا هستم و تا همین جا هم برام خیلی مفید بوده ولی دوست دارم بیشتر درموردش بدونم. البته بیشتر مشکل من از اونجاست که نیاز به قدرت من کم و نیاز به ازادی و عشو تعلق خاطر من زیاده در نتیجه با ادم های که نیاز به قدرتشون زیاده مشکل دارم .

رزا

امکانش هست انتشارات کتاب های جان گاتمن و کتاب غلبه بر کمال خواهی رز شافرن رو معرفی کنید؟ هم چنین در پستی که کتاب ازدواج بدون شکست ویلیام گلاسررو معرفی کردید گفتید کتابدیگه ای می شناسید که بعد معرفی می کنید امکانش هست اسم کتاب رو بگید؟ (این روزها به خاطر کاری تقریبا هرروز از کنار نمایشگاه کتاب رد می شم می خواستم از این توفیق اجباری استفاده کنم) راستی کتاب ماشین رفتار رو هم تو انتشارات سخن ندیدم!!!!!

رزا

توی کتاب ایا تو نیمهگمشده ام هستی بخشی هست که راهنماییمی کنه چرا علیرغم اینکه فردی با خصوصیات خوب مدنظر هست با کسی مخالف اون خصوصیات ازدواج می کنیم. ولیبرای استفاده از این کتاب باید دوران کودکی رو زیرو رو کنی که من دوست ندارم. کتابی می شناسیدکه تو این زمینه راهنمایی کنه و کاری به کار کودکی نداشته باشه. اگه حجمش کم باشه که عالی می شه.