آنچکه بهتر است از باشگاه مجازی بدانید

 فکر کنم بین سالهای 77 تا 80 بود که برای پرورش عضلات بدنم به باشگاه پرورش اندام مراجعه کردم.در مدت کوتاهی بدون مصرف دارو و یا مواد خاصی عضلاتم به سرعت رشد کرد و این باعث تعجب اطرافیانم شده بود.

اما رمز موفقیت من در سه چیزی بود:

1-سخت تمرین کردن و پشتکار بالا

2-ژنتیک خوب

3-تغذیه خوب

بعضی از دوستان وقتی رشد من رو دیدن انگیزه پیدا کردن که با من به باشگاه بدنسازی بیان.اما هیچ کدوم از اونها موفق نشدن عضلاتشون رو پرورش بدن.صرف نظر از اینکه ژنتیک خوبی نداشتن اهل تمرین هم نبودن.فکر می کردن با یک باشگاه اومدن و رفتن عضلاتشون قوی میشه.زهی خیال باطل!

اینها رو خدمتتون عرض کردم که بگم برای رسیدن به نتیجه دلخواه در باشگاه مجازی باید شروطی رو مدنظر داشته باشین:

- سخت تمرین کنید صرف مطالعه پست ها باعث بهتر شدن حالتون نمیشه

همونطوری که دکتر برنز میگه صرف آشنا شدن با ابزارها باعث کاهش اضطراب و افسردگی شما نمیشه و به قول آلبرت الیس شما باید سخت و با جدیت تمرین کنید.

شما می تونید با تغییر افکارتون افسردگی و اضطرابتون رو کاهش بدید ولی این بدین معنا نیست که انجام این کار آسونه!

دکتر آلبرت الیس:

تقریبا همیشه هیچ راهی جز کوشش و تمرین برای رفع ناراحتی های هیجانی وجود ندارد.بینش به تنهائی کافی نیست .باید هزاران بار با افکار نامعقول بجنگید و آنها را زیر سئوال ببرید.راه سهل و جادوئی برای تغییر دادن خودتان وجود ندارد.اگر یک تمرین موثر نبود دیگری را انتخاب کنید.تمرینات را انجام بدید و نگران نباشید !منتظر نمانید تا هنگام انجامشان احساس بهتری داشته باشید.

در مورد جدی گرفتن و پشتکار داشتن در انجام تمرینات هر چی بگم کم گفتم چون:

                فقط خودتان هستید که می توانید خودتان را تغییر بدهید

                                                      در نتیجه

                فقط خودتان هستید که می توانید به خودتان کمک کنید

- آیا برای تعدیل حالت هیجانی منفی ، فقط تمرین کردن کافیه؟

خیر!

خوب تمرین کردن لازمه ولی کافی نیست.همونطوری که عرض کردم سه عامل (تمرین ، تغذیه و ژنتیک) باعث شد عضلاتم به سرعت رشد کنه.اما در باشگاه مجازی مولفه ها فرق می کنه.

همونطوری که دکتر گلسر در رفتارکلی میگه هر رفتار ما از چهار مولفه تشکیل شده:

1-فکر2-عمل 3-احساس 4-فیزیولوژی (برای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به:پست  رفتار کلی)

حالا بیایم ببینیم این چهار مولفه وقتی فقدان رو تجربه می کنیم چطوری روی هم تاثیر می زارن.

اگر کسی فقدان رو تجربه کنه(رویداد فعال کننده) خودش رو تنها میبینه(افکار)و احساس افسردگی می کنه(احساس)و از تمام فعالیت های اجتماعی کناره گیری می کنه(عمل) و از فقدان انرژی و خستگی شکایت می کنه(واکنش فیزیولوژیکی).

اما یک خبر خوب!

دکتر ویندی درایدن و دکتر مایکل نینان:

تغییر در هر یک از این جنبه ها بر سایر جنبه ها تاثیر می گذارد زیرا آنها بصورت تعامل متقابل با یکدیگرند. به عنوان مثال پرداختن به فعالیت اجتماعی (مولفه عملی) منجر به تغییر در سایر جنبه ها می شود.

بنابراین اگر شما خوب تمرین کنید و افکارتون(مولفه فکر) رو خوب به چالش بکشید و افسردگیتون(مولفه احساسی) رو موقتی کاهش بدید و بعد برید توی اتاق و در رو ببندید و موسیقی غمگین گوش بدید(مولفه عمل) همه پنبه هاتون رشته میشه!همه تلاشهاتون رو هدر میره.

 اگر می خواین افسردگیتون به سرعت خوب بشه باید با افکار مخربتون بجنگید (تغییر در مولفه فکری) و رفتارهای درستی رو هم انتخاب کنید.منظور از انتخاب رفتارهای درست انتخاب رفتارهائی هست که از یک جهت مخالف با افکار منفیتون و از جهت دیگه تقویت کننده باورهای معقول و واقع بینانتون باشه.

در این حالت شما با تغییر در مولفه رفتار و فکر در جهت تغییر مولفه احساس هستین.و این یعنی سرعت بیشتر در جهت بهبودی.حالا اگه می خواین سرعت بهبودیتون از این هم بیشتر بشه سعی کنین در مولفه فیزیولوژیتون هم تغییراتی ایجاد کنید.به عنوان مثال:ورزش کردن یا برقصید و ....

بنابراین اگر باورمخرب شما این باشه:

"من تنهام".تکرار اینکه تنها نیستید کمک زیادی بهتون نمی کنه اگر در محافل جشن و مهمانیها شرکت نکنید و به فکر گسترش روابط اجتماعیتون نباشید.منظورم رو متوجه شدید؟

-آیا همه افراد باید با یک شدت تمرین کنن؟

خیر!

همونطوری که در ورزش ژنتیک خیلی مهمه در باشگاه مجازی تاثیر وراثت هم خیلی مهمه.

بعضی از افرار آسیبپذیری شناختی بالائی دارن.به عنوان مثال پروفسور بک(1987)معتقده افرادی که شخصیت اجتماع مدار و خودمختار دارن بر اساس رویدادهای متفاوتی افسردگی رو تجربه می کنن .افراد اجتماع مدار به محبت و تائیید نیاز دارن خودمختارها رضایتشون در کسب استقلال آزادی و پیشرفت شخصی هست.

افسردگی در خودمختارها وقتی پیش میاد که برای رسیدن به اهدافشون دچار مشکل میشن اما اجتماع مدارها وقتی افسردگی رو تجربه می کنن که فکر کنن تنها و منزوی هستن.

برای اینکه با میزان آسیب پذیری شناختی خودتون آشنا بشید بهتون پیشنهاد می کنم به وبلاگ قبلی بنده مراجعه کنید و نیمرخ ژنتیکیتون رو تهیه کنید.

ادامه دارد.....

 *دوستانی که برای اولین بار این پست رو مطالعه کردن ، مطالب پست بهم ریخته نبود؟

تازگیها نمی دونم چرا این اتفاق میوفته.این نقص خیلی خستم می کنه.باورتون میشه این پست رو 4 یا پنج بار نوشتم و ویرایش کردم!!!

/ 13 نظر / 10 بازدید
نمایش نظرات قبلی
تندک

من به هم ریختگی ندیدم اگه مطالب رو از جایی کپی میکنید این اتفاق می افته من وقتی سفرنامه می نوشتم اول تو وردپیش نویس میکردم موقع اتنقال جابجا میشد

تندک

آخرش نگفتین چند سالتونه

زرین تاج

باز هم مثل اکثریت پستها پست قبلی بدون نتیجه رها شد یه پست جدید شروع شد! خوانندگان هم به امان خدا ! حالا خوبه ایندفعه جزوه گفتین بهتر از کتاب خوندنه !

آذر

بهبود جان سلام. ممنون از احوالپرسيت. من خوبم خدا رو شكر. دسترسيم به نت خيلي محدود شده و زمانم هم محدودتر. حتما مبسوط خدمت ميرسم. [گل]

زرین تاج

ببخشید ها من میخوام انتقاد کنم .... نه بهتره بگم پیشنهاد کنم ... این وبلاگ با این اسم جالب که داشت اولش برام جذاب بود بعد ها دیدم باشگاه نیست ... دانشگاه است یعنی میایین یه سری جزوه میگید میرید ... بعد مردم باید برن فکر کنند یه جورهایی مشکلشون رو معادل سازی کنند که ممکنه اشتباه بشه یعنی توهم بزنن که مشکلی که تو وبلاگ مطرح کردید مشکل اونها هم هست! بعد تمرینهایی رو که من ندیدم جایی تو وبلاگ بهشون شاره بشه انجام بدن درست یا غلطش رو هم اگه با شما ایمیلی ارتباط نداشته باشن خدا میدونه چی میشه...

زرین تاج

خوب حالا پیشنهاد ... یه موضوعی رو که درس میدین براش کلاس حل تمرین هم بزارید. یعنی مشکلات علنی مطرح بشه روش کار بشه بحث بشه .. کاری که تقریبا داشتید رو وبلاگ راهگشا میکردید شبیه همون کلاس حل تمرین بود. اینقدر تند تند مطالب رو ننویسید من که یادم میره بقیه رو نمیدونم . اگه تو وبلاگ قبلی چار تا آدم رو با چهار تا شخصیت معرفی میکردیم (خودم داوطلب بودم ) نیمرخ ژنتیکی براش درست میکردیم بهتر نبود؟ ... اگه تو این پستهایی که برای افسردگی و عشقو این حرفها میزارید چند تا داستان واقعی (بدون ذکر نام نفرات) نوشته بشه بهتر نیست ؟ روی شخصیتها و رفتارها باید بحث بشه تا رفتار و تفکر غلط و درست جا بیفته . به نظرم اینطوری باشگاه هم جذابتره.

مريم (عطش پرواز سابق و آبادي فعلي!)

بهبود جان سلام چون براي پست رمزدارت نميشه كامنت گذاشت قدرتي خدا و داغون بودن پرشين بلاگ[شیطان]؛ تولدت رو اينجا تبريك ميگم. [گل][لبخند] خيلي خوب شد كه عكس گذاشتيد. با اينكه بيشتر از ده سال از من جوان تر هستيد، ولي هميشه ذهن پخته و شيوه هاي آرام گفتگوي شما رو تحسين مي كردم. اميدوارم سال هاي سال در پناه خالق سيب و آلبالو، شادمان و تن درست و مثبت زندگي كنيد. با سربلندي. بازم تولدتون رو تبريك ميگم. [گل]

نازنین مریم

منظورم اینه اگه عمل هم نکنم در ابتدا همون خوندن و دونستن هم باعث روحیه دادن و امید بهم میشه

زینب

مطالبتون مثل همیشه خیلی خوبه موفق باشید

نسیم

بهبود جان پست به هم ریخته نبود خیلی خوب بود فقط اینکه من دنبال تمرین هایی بودم که خیلی به تکرارشون تاکید شده بود اما تمرین یا راهکار خاصی تو پست ندیدم