ابزارهای شناسائی افکار خودآیند

به دلیل اینکه این پست طولانی نشه در این پست شما رو فقط با یکی از تکنیک های شناسائی افکار خودآیند آشنا می کنم:

ممکنه وقتی می خواید موقعیتی که ناراحتتون می کنه رو توصیف کنید اشتباهی افکار و احساسات خودتون رو هم با موقعیت قاطی کنید و متوجه نشید که افکار خودآیندتون چی بوده. مثل وقتی که خانمی موقعیت ناراحت کننده رو به این شکل توصیف می کنه:

همسرم همیشه من رو عصبانی می کنه چون جمعه ها با دوستاش می ره فوتبال.

در چنین حالتی به این شکل می تونید افکار خودآیندتون رو شناسائی کنید:(با توجه به مثال گفته شده)

موقعیت:

شوهرم جمعه ها برای فوتبال بازی خونه رو ترک می کنه

افکار خودآیند:

اون باید کنارم می مون،اما اینکار رو نکرد،پس شوهرم من رو دوست نداره.چرا این فوتبال از من براش مهم تره،اون به من اهمیتی نمی ده.

هیجان:

خشم

مثال دیگه:

فرض کنید خانم فهیمه با توجه به مشکلی که براشون پیش اومد بخوان از این تکنیک استفاده کنن:

موقعیت:

خانه نشینی بخاطر پایان رابطه ی عاشقانه

افکار خودآیند:

لیاقت من این نبود.چرا ترکم کرد؟من بدون اون نمی تونم خوشحال باشم.دیگه روی خوشی رو نمی بینم.

هیجان:

افسرده و بغض آلود

منظور ما در اینجا از واژه ی موقعیت،افکار خودآیند و هیجان همون سه عنصر رویدادهای فعال کننده،نظام باورها و پیامد های هیجانی در نظریه ی رفتاردرمانی عقلانی هیجانی دکتر الیس هست.

نکته ی مهم:

وقتی موقعیت ناراحت کننده رو مشخص کردید موضوعش رو در قسمت "موقعیت ناراحت کننده ی" جدول بالائی بنویسید.(برگه ی روحیه)سپس حالتهای منفی هیجانی که در این موقعیت تجربه می کنید رو مشخص کنید.مثلا خانمی که همسرش جمعه ها به فوتبال می ره و در مقابل رفتار همسرش خشمگین شدن رو انتخاب می کنه باید دور احساس خشمگین شدن در همین جدول خط بکشه و بعد از اون میزان خشمگین بودنش رو با درصد در ستون قبل بنویسه.ممکنه این خانم حالتهای بد هیجانی همچون ناامیدی و اندوهگین شدن رو هم تجربه کنه در این صورت باید دور این احساسات رو هم خط بکشه و میزانشون رو به درصد در ستون قبل بنویسه.

همچنین وقتی افکار خودآیندتون رو شناسائی کردید اونها رو در ستون "افکار منفی" جدول دوم بنویسید و با توجه به اعتقادی که به درست بودنشون دارید میزان اعتمادتون به این باورها رو به درصد در ستون "قبل"به درصد بنویسید

اگر با تکنیک معرفی شده نتونستید افکار خودآیندتون رو شناسائی کنید نگران نباشید در هفته ی آینده تکنیک های بیشتری رو در این خصوص بهتون معرفی می کنم.

/ 1 نظر / 3 بازدید
گلپونه

خوب با این حساب تو این هفته باید اون چیزایی رو که نارحتمون میکنه رو بنویسیم مثل همین چیزی که شما نوشتین؟