به باشگاه مجازی پرورش عضلات هیجانی خوش آمدید

به دانش روان را توانگر کنید .فردوسی

اتمام بحث خودمختاری
ساعت ٩:۱٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۸ فروردین ۱۳۸٩  کلمات کلیدی: راه کار مبارزه با آسیب های اجتماعی و خشونت

ممکنه بعد از خوندن پستهای مربوط به خودمختاری این سئوال براتون پیش بیاد که:

آیا افرادی که در محیط های حامی خودمختاری رشد کردن و بزرگ شدن تبدیل به انسانهای خودسر و خودرائی نمی شن؟

                         در این پست به این سئوال جواب می دم.

 


قبل از جواب دادن به این سئوال لازمه که چند نکته رو خدمتتون عرض کنم:

نکته ی اول:

در اولین پستی که مربوط به محیط حامی خودمختاری بود نوشتم که افراد حامی خودمختاری بر این اساس با اطرافیانشون ارتباط برقرار می کنن:

-به دقت گوش می کنند

-به دیگران فرصت صحبت کردن می دهند

-دلیل منطقی می آورند

-تلاش را ترغیب می کنند

-پیشرفت و مهارت را تحسین می کنند

-از دیگران می پرسند که چه کاری را دوست دارند انجام دهند

-به سئوال ها جواب می دهند

-به نقطه نظرات دیگران احترام می گذارند

بر این اساس می تونیم نتیجه بگیریم که افراد خودمختار ارتباط بهتری رو با اطرافیانشون برقرار می کنن.

نکته ی دوم:

در پست "ادامه ی بحث خودمختاری"، خدمتتون عرض کردم که فردی که بر اساس تنظیم آمیخته رفتار می کنه رفتارش بر اساس نظام ارزشی خودشه. سئوالی که اینجا مطرح میشه اینه:

 نظام ارزشی فرد از کجا میاد؟

شما در پست قبلی با واژه ی "درونی فکنی" شده هم آشنا شدید.

اینکه میگن همه ی ما بر اساس ارزش های خانواده،اجتماع،گروه دوستان و همکاران و همچنین رسانه ها نظام ارزشی خودمون رو ایجاد می کنیم کاملا درسته.اما نکته ای که فوق العاده مهمه اینه که:

بیشترین میزان عمل "درونی فکنی" در ارتباطی اتفاق میوفته که از دیگر ارتباطات برای فرد مفیدتر،غنی تر ، عمیق تر و پر نشاط تر باشه.یعنی اگر والدین با فرزندشون ارتباط خوبی داشته باشن به احتمال خیلی زیاد این فرد نظام ارزشیش رو بیشتر بر اساس نظام ارزشی خانوادش شکل می ده تا نظام ارزشی جامعه یا گروه دوستان.

مسئله ی درونی کردن و انتخاب نظام ارزشی نکته خیلی مهمی هست.اگر والدین ارتباط مثبت و خوبی رو با فرزندانشون برقرار نکن سهم شون در ایجاد و شکل دهی ساختار ارزشی فرزندشون کاهش پیدا می کنه.

در چنین حالتی نوجوانان نظام ارزشی خودشون رو بر اساس آموزه های اجتماع،گروه دوستان و رسانه های مختلفی همچون ماهواره و اینترنت شکل می دن.

نتیجه گیری:

وقتی گروه خانواده شرایط حامی خودمختاری رو فراهم کنن روابط عاطفی بین اونها عمیق تر میشه،عمیق تر شدن روابط عاطفی باعث میشه اعضای گروه خانواده نظام ارزشی خانواده رو درونی کنن.وقتی نظام ارزشی خانواده درونی شد و افراد هم از نظر رشد فکری به مرحله ی آمیخته رسیدن،اون وقت اگر در جامعه ،شرایط و  زمینه برای انحراف اخلاقیشون فراهم بشه ،این افراد به احتمال زیاد براساس نظام ارزشی خودشون(نظام ارزشی که خانواده در بوجود آوردنش نقش زیادی داشته) رفتار می کنن تا نظام ارزشی، مثلا گروه دوستان.

مسئله ی مهم دیگری که لازم می دونم بهش اشاره کنم بحث روانشناسی یادگیری و رفتار هست.

بر اساس قوانین و نظریه های بحث روانشناسی یادگیری و رفتار، انسانی که در محیط حامی خودمختار رشد کرده و بزرگ شده به احتمال زیاد در ارتباط برقرار کردن با اطرافیانش از همان الگوهای ارتباطی پیروی می کنه که افراد حامی خودمختار به اون معرفی کردن.به عبارتی کودکانی که در خانواده ی حامی خودمختاری بزرگ می شوند در تعاملات با اطرافیانشان از این قوانین پیروی می کنن:

-به دقت گوش می کنند

-به دیگران فرصت صحبت کردن می دهند

-دلیل منطقی می آورند

-تلاش را ترغیب می کنند

-پیشرفت و مهارت را تحسین می کنند

-از دیگران می پرسند که چه کاری را دوست دارند انجام دهند

-به سئوال ها جواب می دهند

-به نقطه نظرات دیگران احترام می گذارند.

اگر تمایل  داشتید از الگوی حامی خودمختاری در ارتباطات خودتون استفاده کنید می تونید از آموزه های نظریه  انتخاب کمک بگیرید.