به باشگاه مجازی پرورش عضلات هیجانی خوش آمدید

به دانش روان را توانگر کنید .فردوسی

چقدر برایتان ارزش دارد،اگر بگویم چگونه می توانید زندگی خود را تغییر دهید؟
ساعت ٦:۱٥ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٢ دی ۱۳۸۸  کلمات کلیدی: فلسفه وجودی باشگاه مجازی ، این مطالب را جدی بگیرید

همه ی ما می دونیم که اضطراب و افسردگی چقدر شایع هستن و همچنین این رو می دونیم که این دو حالت منفی هیجانی چقدر به افراد آسیب می زنن.به این شکل که اعتماد به نفس و خلاقیت فرد رو کاهش می دن و آرامش فکری رو از شخص سلب می کنن.همچنین اضطراب و افسردگی به روابط بین فردی اشخاص آسیب وارد می کنه و باعث تعارض می شه.

 افراد مضطرب و افسرده همیشه متر صد پر خاشگری هستن چون اضطراب و افسردگی شون اونها رو کم حوصله می کنه و آستانه ی تحملشون رو کاهش می ده.این یک دور باطله.فرد افسرده کم حوصله و پر خاشگر میشه،پرخاشگری به روابط بین فردیش آسیب می زنه و فرد افسرده بعد از اون احساس تنهایی می کنه و این احساس تنهایی افسردگیش رو بیشتر می کنه.

اما برای همه ی شما خبر خوبی دارم.اکثر شما دوستان خوبم که اضطراب و افسردگی اذیتتون می کنه می تونید بدون مصرف دارو یا طی کردن دوره های طولانی روان درمانی احساسات منفی خودتون رو تغییر بدید.خبر خوبی بود اینطور نیست؟

ولی اینجا یک اما وجود داره!

شما می تونید افسردگی و اضطراب خودتون رو به طرز چشمگیری تعدیل کنید و کاهش بدید اما انجام اینکار به پشتکار و تلاش زیاد نیاز داره.به قول دکتر برنز"غذای مفت و مجانی در کار نیست".

بعضی از افراد که افسرده و مضطرب می شن.شروع می کنن توی دنیای مجازی به سرچ کردن اطلاعاتی که فکر می کنن به کمک اونها می تونن اضطراب یا افسردگیشون رو کم کنن.بعضی ها هم به کتابهای روانشناسی پناه می برن.این کارها رو مدت ها انجام میدن هزینه ی زیادی رو صرف خرید کتاب می کنن، وقت زیادی رو صرف مطالعه ی اونها یا گشت و گذار در دنیای مجازی می کنن.البته بگم که با کمک این کارها اطلاعات علمی شون افزایش پیدا می کنه ولی بر خلاف اونچه که فکر می کردن اضطراب و افسردگی شون خوب نمی شه!!!

بعضی وقتها حتی فرد به غیر از اینها به درمانگر هم مراجعه می کنه ولی نتیجه نمی گیره!

علت چیه؟

دلایل اینکه چرا فرد به درمانگر مراجعه می کنه و نتیجه نمی گیره رو قبلا بهتون گفتم بعضی از دلایل به درمانگر و بعضی از اونها به مراجع بر می گرده.اما در بیشتر مواقع علت بر طرف نشدن افسردگی واضطراب افراد به خودشون مربوطه تا درمانگر.

ممکنه فردی به درمانگر مراجعه کنه،کتاب بخونه،در اینترنت سرچ کنه حتی ممکنه عضو باشگاه مجازی بشه ولی اضطرابش خوب نشه .

مثل کسی که به پزشک مراجعه می کنه،پزشک بهش میگه غذای چرب نخور چون در غیر اینصورت دچار حمله ی قلبی میشی.طرف هم  که علاقه ای نداره دچار حمله ی قلبی بشه به پزشکش حق می ده و تصمیم می گیره غذای چرب نخوره.بعد از اون فرد عزمش رو جزم می کنه و تطبق تصمیمی که گرفته عمل کنه و یک رژیم غذای کم چرب رو برای خودش تدارک می بینه.خب،این خیلی خوبه!

ممکنه فکر کنی همه چیز داره خوب پیش میره. شخص مورد نظر پیش دکتر رفته،عزمشو رو جزم کرده،برنامه ی غذایی رو تدارک دیده.نکته ای که جالبه اینه که همه ی این راه ها رو رفته ولی ممکنه این رژیم غذایی رو هیچ وقت عملی نکنه.یا نصفه کاره رهاش کنه!چرا؟

چون این شخص مثل من و شما و مثل بقیه انسانها گرایش شدیدی به انتخاب عدم تحرک و عمل کردن،اصرار کردن بر آن و برنامه ریزی برای عدم تحرک و عمل نکردن(یا عمل کردن غلط)داره.مثلا ممکنه رژیم رو رعایت کنه، یه روز به مهمانی دعوت بشه یه نمونه غذای چرب موجود باشه و اون هم اصرار کنه که یک شب که هزار شب نمی شه!بعد که به خودش میاد می بینه این یک شبه واقعا هزار شب شده و برنامه رو به کلی فراموش کرده!یا ممکنه فاجعه سازی کنه که زندگی بدون خوردن غذا های چرب لذت نداره!

این فرد بصورت تناقض آمیزی هم می خواهید رژیم غذایشو را رعایت کنه هم مایله بیش از حد مطلوب غذای چرب بخوره.

اهمال کاری و تنبلی می کنیم برای انجام دادن تمرینات امروز و فردا می کنیم یا فکر می کنیم صرفا با یادگیری یکسری مطالب تئوری و نظری می تونیم افسردگی یا اضطرابمون رو برطرف کنیم.اما در عمل می بینیم هیچ اتفاقی نمیوفته و اضطراب و افسرده گیمون کم نمیشه.

اگر یک چنین شرایطی داری باید بدونی که:

هر قدر هم که دقیق بدانید که چطور موجب ناراحتی،اضطراب و افسردگی خود می شوید و چطور بی جهت خودتان را آزرده می کنید،به ندرت می توانید پیشرفت کنید مگر آنکه کوشش و تمرین کنید،بله!کوشش و تمرین زیاد جهت تغییر دادن جدی باورهای اختلال زای خودتان و اقدام عملی جدی(و البته نه چندان خوشایند)علیه آنها.

 

صرفنظر از اینکه چه وقت ،چطور، و چرا برای اولین بار مضطرب یا افسرده شدی دلیل اضطراب و افسردگی شما در حال حاضر اینه که هنوز هشیارانه یا نا هشیارانه باورهای خودمخرب خودتون رو حفظ کردین.یادگیری مسائل تئوری و یا ذهنی انجام دادن تمرینات معرفی شده در باشگاه مجازی هیچ کمکی نمی تونه بهت بکنه.

برای برطرف کردن اضطراب،افسردگی و خشم در خودتون نیاز به آگاهی دارین و صد البته انجام تمرینات عملی که ممکنه بعضی از وقتها انجامشون سخت به نظر برسه.

خب،حالا ازت می خوام به سئوالات صریح من جواب های صریح بدی:

_ممکنه باور نکنی که تغییر حقیقی امکان پذیر باشه،اما اگر اینطور باشه که بتونی نشانه های افسردگی،اضطراب و خشم رو از زندگیت حذف کنی،آیا این کار رو می کنی؟اگه من بتونم چگونگی کم شدن نشانه های اضطراب و افسردگی رو بهت نشون بدم پا هستی تا همین الان با کمک هم اینکار رو انجام بدیم تا زندگیت رو همین الان تغییر بدی؟

-لازمه ی از بین بردن اضطراب شجاعته.باید با غولی که ازش می ترسی(چه عینی چه ذهنی)برخورد کنی.این هم به شجاعت و عزم راسخ نیاز داره.آیا حاضری با چیز هایی که از اونها به شدت می ترسی روبرو بشی،حتی اگر در شروع در تو اضطراب شدید بوجود بیاره؟تو این قول رو به من بده،من هم بهت قول می دم که بتونم بهت ثابت کنم که غولی که ازش می ترسی دندون نداره!

-آیا می تونی قول بدی در حالی که مطالب باشگاه مجازی رو می خونی دست به قلم بشی و تمرینات کتبی و البته عملی اون رو انجام بدی،حتی اگر این اقدام مستلزم تلاشی فراوان باشه؟

اگر جواب تو به این سئوالات مثبته،به احتمال خیلی زیاد بهبودی از اضطراب،افسردگی و خشم در فاصله ی چند قدمی شماست.

در پست بعدی شما با ابزاری آشنا می شید که به کمک اون می تونید برای مبارزه ی با افسردگی،خشم و اضطراب و همچنین تغییر باورهای مخرب در خودتون انگیزه ایجاد کنید.