به باشگاه مجازی پرورش عضلات هیجانی خوش آمدید

به دانش روان را توانگر کنید .فردوسی

قویترین ابزار مبارزه با افسردگی،اضطراب و خشم
ساعت ٧:٤٢ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۱ آذر ۱۳۸۸  کلمات کلیدی: ابزارهای مقابله ی با افسردگی ، اضطراب و خشم

وقت اون رسیده که کم کم آموزه های خودمون رو تبدیل به عمل کنیم و پستها رو از این حالت نظری و تئوری خارج کنیم.

تمام تکنیکهایی که در این باشگاه مجازی باهاشون آشنا می شید کاملا علمی و موثر و مفید هستن و تحقیقات و پژوهشهای علمی زیادی از اونها حمایت می کنه.

پروفسور بک(بنیانگذار شناخت درمانی) و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا پژوهشی رو انجام دادن در زمینه ی مقایسه ی میزان تاثیر   شناخت درمانی با یکی از موثر ترین داروهای ضد افسردگی بنام توف رانیل.نتیجه ی این تحقیق تکان دهنده و دلگرم کننده بود.از 19 نفری که در دوره ی شناخت درمانی شرکت کردند 15 نفر حالشان بهبود یافت.اما از 25 نفری که تحت درمان دارو قرار گرفته بودند فقط 5 نفرشان حالشان بهبود پیدا کرد.نکته ی جالبی که باید بدونید این بود که بسیاری از افراد شرکت کننده چنان افسردگی شدیدی داشتند که معتقد بودند افسردگی یشان از میان رفتنی نیست، و امیدی به خوب شدن نداشتن.(منبع روانشناسی افسردگی-دکتر برنز)

صرفنظر از این تحقیقات و تحقیات زیاد دیگری که انجام شده و مفید بودن این تکنیکها رو به اثبات رسونده،عرض کنم که حداقل امتیاز مفیدی که در هنگام انجام تمرینات این باشگاه به دست میارید یادگیری شیوه ی درست فکر کردنه. جالب اینه که بدونی علت اکثر ناراحتیهای هیجانی ما ریشه در باورها و اعتقادات مخربی داره که اونها رو از جامعه یا خانواده یادگرفتیم.همچنین همونطوری که در این پست گفتم (لطفا باورهایتان را باور نداشته باشید!) هیچ تئوری نمی تواند مشکل ما را حل کند.زیرا مشکل ما اندیشه ی ماست.

اما قبل از اینکه شما رو با ابزار مهم مقابله ی با افسردگی،اضطراب و خشم آشنا کنم چند نکته رو در مورد افراد افسرده خدمتتون عرض کنم.

-تحقیقات انجام شده حکایت از این داره که فرد افسرده خودش رو بی کفایت می دونه و معتقده حکم تقدیر، ناکامیش رو از پیش نوشته و باید برای همیشه طعم محرومیت و ذلت رو بچشه.

-فرد افسرده دچار اختلال فکری میشه و این اختلال فکری باعث میشه فرد در مورد خودش،اطرافیانش و زندگی دید منفی پیدا بکنه.این دیدگاه منفی واقعیت ها رو طوری برای فرد تحریف می کنه که فرد کم کم باور می کنه که اوضاع به همون بدی هست که می بینه!متاسفانه فرد افسرده قدرت باور کردن عجیبی پیدا می کنه و بیش از اندازه به سازه های ذهنیش بها می ده.(اعتماد می کنه)

-تقریبا همه ی افسرده ها فکر می کنن که شرایطشون با سایرین فرق داره و خوب بشو نیستند.

اگر شما افسرده هستید و این تفکرات غلط در ذهنتان رژه می روند بدانید که این سازه های ذهنی پوچ و توخالی هستند و به زودی به این مهم نائل می شوی.

و در آخر اینکه:

اگر به افراد آموخته شود افکار منفی خود را بازبینی و آزمایش کنند افسردگی آنها بهبود می یابد(نورکراس 2006)

با افسردگی تنها وقت و انرژیتان را تلف می کنید. برادر و خواهر کاملا گرامی!

بدان که:زندگی کوتاه و برگشت ناپذیر است.

دست به اصلاحات لازم بزنید و زندگی شاد و سازنده را تجربه کنید.


                                            باز که نشستی!

یک قلم نیاز داری با یک دفترچه.یک تقویم کتابی هم خوبه.فعلا به دو صفحش نیاز داریم.دقت کن!به دو صفحه ی کنار هم نه دو صفحه ی پشت رو.

بالا وسط  صفحه می نویسی:

 حادثه ی ناراحت کننده:(جلوش رو خالی باشه!)

بعدش یه همچین جدولی رو زیرش رسم می کنی:

*احساسات                                                          قبل%                   بعد%          

-اندوهگین،افسرده،بی روحیه،ناخشنود

-مشوش،نگران،وحشت زده،مضطرب،

-احساس گناه،بد،شرمنده،

-حقیر،بی ارزش،بی صلاحیت

-منزوی،دوست داشتنی نبودن،تنها

-خجالت زده،تحقیر شده،احمقانه

-نا امید،مایوس،بدبین

-ناراحت،شکست خورده،ناکام

-خشمگین،عصبانی،رنجیده

-یه ردیف هم در انتها خالی میزاری که اگر یک حالت هیجانی داشتی که در بالا نبوده اون ها رو توی این ردیف بنویسی.

جدول دوم(در صفحه ی سمت چپ:)

*افکار منفی               قبل%   بعد%     خطاهای شناختی     افکار مثبت    باور%

1-

2-

3-

این عدد ها و ردیف ها رو تا عدد 10 ادامه بده.

اگر ستون ها رو با خط عمودی از هم جدا کنی بهتره،خلاصه اونقدر چفت هم ننویسی که همه ی تفکراتت قاطی پاتی بشه بعدش بندازی گردن من!

در ضمن!تنبلی نکن برای شروع به قلم کاغذ نیازه.بعدش که کم کم راه افتادی خودت می تونی ذهنی مسئله رو حل کنی.باز روزی برسه که توپ نتونه تکانت بده!چی برسه به مدیر،همکار همسر یا هر کس یا اتفاق دیگه ای!(کسب قدرت روانی)

فقط کافیه تمرینات این باشگاه مجازی رو با جدیت دنبال کنی و انجام بدی.

تاکید می کنم!بدون کاغذ و قلم به جایی نمی رسی.

این جدول رو تهیه کن،از پست بعدی با هم کم کم پرش می کنیم.این یک تجربه ی مفرح و جالبه،فوق العاده آموزنده.به جد می گم،اگر این تمرینات رو با جدیت انجام بدی نسبت به اطرافیانت از لحاظ شخصیتی خیز بلندی رو بر می داری.