به باشگاه مجازی پرورش عضلات هیجانی خوش آمدید

به دانش روان را توانگر کنید .فردوسی

تکنیک بررسی شواهد
ساعت ۱٠:٥۳ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٩ فروردین ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: ابزارهای مقابله ی با افسردگی ، اضطراب و خشم

اگه یه خانومی که اصلا نمیشناسیدش بهتون بگه آدم بی ریخت و غیر جذابی هستین شما چیکار می کنید؟اگه همکارتون شما رو لایق مقدار حقوقی که می گیرید ندونه شما چه واکنشی نشون میدید؟اگه همکلاسیتون شما رو کودن خطاب کنه و بگه بدرد درس خوندن نمی خورین چیکار می کنید؟

 

حالا اگه همه این حرفها رو به خودتون بگید چه واکنشی نشون می دید؟!

 

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمائید

 


ما در بیشتر مواقع می تونیم از کنار تهمت ها و حرف های بی پایه و اساس اطرافیانمون بگذریمو جدی شون نگیریم یا اینکه حرفشون رو باور نکنیمو باهاشون مخالفت کنیم.اما متاسفانه فاصله گرفتن از تهمت ها و حرف های بی پایه و اساسی که به خودمون می زنیم برامون سخته!ما فکر می کنیم چون خودمون از خودمون فلان تصور رو داریم پس حتما اون تصور درسته!

در صورتی که پروفسور مارتین سلیگمن معتقده:

آنچه در برخورد با شکست به خودمان می گوئیم ، می تواند به همان اندازه ی حرف های بی پایه و اساس دیگران بی مورد باشد.

پروفسور سلیگمن موضوع رو به این شکل ادامه میده:

باید قدمی به عقب برداریم ، لحظه ای تامل کنیم ، این باورها و تصورات  را کنار بگذاریم ، به اندازه ی کافی از این توضیحات بدبینانه فاصله بگیریم ، و درست بودن آنها را بررسی کنیم.بهترین راه برخورد با باورهای مخرب این است که نشان دهیم این باورها با واقعیت هم خوانی ندارند.

تمرین امروز مربوط میشه به راستی آزمائی باورها.با انجام این تمرین می خوایم ببینیم برداشتی که از خودمون ، دنیای پیرامون و اطرافیانمون داریم چقدر با واقعیت همخوانی داره؟

برای انجام این تمرین به فرم 3-2 نیاز داریم.اگه فرمها رو دانلود نکردین باید در بالای یک صفحه باورتون رو بنویسید صفحه رو به دو قسمت تقسیم کنید بعد باید مثل یک کارآگاه در یک ستون دلایل رد کننده و در ستون دیگه دلائل تائید کننده ی باورتون رو بنویسید.

در هنگام انجام این تمرین به این نکات مهم توجه داشته باشید:

-برای تائید یا رد باورتون به شواهد و مدارکی استناد کنید که هم مورد تائید خودتونه و هم دیگران.

-قبل از راستی آزمائی باورتون ابتدا باور مورد نظر رو به یک گزاره ی تبدیل کنید.مثلا :

از نوشتن باورها بصورت احساس خودداری کنید به عنوان مثال ننویسید افسرده یا ناراحت هستم.همچنین از نوشتن باورهاتون به شکل جملات خطابی(آیا زندگی افتضاح نیست؟نمی تونم باور کنم یک همچین اتفاقی برام افتاده) خودداری کنید.شما می تونید این باورها رو به این شکل بنویسید.زندگی افتضاح است یا وحشتناک است که یک همچین اتفاقی برام افتاده شما می تونید در این حالت شواهد تائید کننده و رد کننده ی باورهاتون رو پیدا کنید.

همچنین باورهاتون رو بصورت یک رویدادی که ممکنه برای هر کسی اتفاق بیافته ننویسید.مثلا ننویسید ممکنه دچار حمله ی وحشت بشم. چون احتمال روی دادن این اتفاق برای هر کسی وجود داره.در چنین مواقعی پیامدهای باورتون رو جهت راستی آزمائی بنویسیدمثلا:خیلی بد میشه اگه دچار حمله ی وحشت بشم.همچنین باورهاتون رو بصورت چه میشود اگر ننویسبد مثلا چی میشه اگه من سر کلاس غش کنم.

-تعداد دلائل رد کننده و اثبات کننده ی باورتون رو در عدد صد تقسیم کنید تا بدونید که چند درصد اطلاعات رد کننده و چند درصد اونها تائید کننده ی باورتونه.

در مورد پیدا کردن مدارک به چه منبعی باید مراجعه کرد؟

نیومن (1989) معتقده افراد به سه طریق اطلاعات رو کسب می کنن:

1-اطلاعات تائیدی.

این اطلاعات یافته های واقعی و عینی هستن (مستقیم و بدون ابهام).مثل:(همسرم بهم گفت یک رابطه ی نامشروع داره)

2-اطلاعات مشاهده ای:

این اطلاعات داده هائی واقعی هستن که فرد اونها رو متوجه میشه ولی ممکنه ارتباط نادرستی بین اونها برقرار کرده باشه:مثلا:من دیدم که همسرم اونطرف خیابون به مردی نزدیک شده بود و داشت باهاش حرف می زد.حتما می خواسته با اون مرد رابطه داشته باشه.)

3-اطلاعات فرضی:

این داده ها برگرفته از شهود الهام یا تصورات فرد هست.(من می دونم که همسرم یک رابطه نامشروع داره. آدم خودش متوجه میشه می دونید که منظورم چیه؟)

فنل معتقده بهترین نوع اطلاعات اطلاعات تائیدی هستند.

بعد از انجام این تمرین میزان درست واقعی و غیر واقعی بودن باورتون رو مورد سنجش قرار بدین.اگه باورتون درست بود که هیچی(بعدا خدمتتون عرض می کنم با باورهای حقیقی و درست چیکار باید بکنید) ولی اگر غیر واقعی بود یک باور واقع بینانه رو جایگزینش کنید و هروقت این باور مخرب به سراغتون اومد ابتدا با دلائلی که(از قبل اونها رو تهیه کردین) ابطالش رو ثابت می کنه ردش کنید و باور جایگزین رو با خودتون قاطعانه تکرار کنید. 

 

در پست بعدی می خوایم ببینیم ابزارها و تمریناتی که تا اینجا بهتون معرفی کردیم چطوری می تونه برای حل مشکلات هیجانی بهتون کمک کنه.در پست بعدی نگاهی می ندازیم به مشکل خانم فهیمه.