به باشگاه مجازی پرورش عضلات هیجانی خوش آمدید

به دانش روان را توانگر کنید .فردوسی

آنچکه بهتر است از باشگاه مجازی بدانید
ساعت ٧:۱٥ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸٩  کلمات کلیدی: فلسفه وجودی باشگاه مجازی ، این مطالب را جدی بگیرید

دکتر آلبرت الیس:

هر قدر هم بدانید چطور موجب ناراحتی خودتان میشوید و چطور بی جهت خودتان را آزرده می کنید ، به ندرت می توانید پیشرفت کنید مگر آنکه کوشش و تمرین کنید.آره کوشش و تمرین زیاد جهت تغییر دادن جدی باورهای اختلال زای خودتان و اقدام عملی جدی (و البته نه چندان خوشایند) علیه آنها.

دکتر برنز:

برایتان خبر بسیار خوبی دارم.می توانید بدون مصرف دارو و یا روان درمانی بلند مدت احساس خود را تغییر دهید.شما می توانید با استفاده از تکنیک های قدرتمند شناخت درمانی بر هراس های خود غلبه کنید و یا از احساس افسردگی خود بکاهید.در بسیاری از موارد ، می توانید سریع تر از آنچه که می پندارید به این نتایج دست پیدا کنید.

اما غذای مفت و مجانی در کار نیست.تنها یادگیری تکنیک ها به شما کمک نمی کند.درک مطلب مفید است اما سبب درمان اضطراب و افسردگی نمی شود.اگر می خواهید زندگی خود را تغییر دهید باید تمرینات کتبی انجام بدهید.این مستلزم تلاش پویاست.

 


لطفا به ادامه مطلب مراجعه بفرمائید.


 فکر کنم بین سالهای 77 تا 80 بود که برای پرورش عضلات بدنم به باشگاه پرورش اندام مراجعه کردم.در مدت کوتاهی بدون مصرف دارو و یا مواد خاصی عضلاتم به سرعت رشد کرد و این باعث تعجب اطرافیانم شده بود.

اما رمز موفقیت من در سه چیزی بود:

1-سخت تمرین کردن و پشتکار بالا

2-ژنتیک خوب

3-تغذیه خوب

بعضی از دوستان وقتی رشد من رو دیدن انگیزه پیدا کردن که با من به باشگاه بدنسازی بیان.اما هیچ کدوم از اونها موفق نشدن عضلاتشون رو پرورش بدن.صرف نظر از اینکه ژنتیک خوبی نداشتن اهل تمرین هم نبودن.فکر می کردن با یک باشگاه اومدن و رفتن عضلاتشون قوی میشه.زهی خیال باطل!

اینها رو خدمتتون عرض کردم که بگم برای رسیدن به نتیجه دلخواه در باشگاه مجازی باید شروطی رو مدنظر داشته باشین:

- سخت تمرین کنید صرف مطالعه پست ها باعث بهتر شدن حالتون نمیشه

همونطوری که دکتر برنز میگه صرف آشنا شدن با ابزارها باعث کاهش اضطراب و افسردگی شما نمیشه و به قول آلبرت الیس شما باید سخت و با جدیت تمرین کنید.

شما می تونید با تغییر افکارتون افسردگی و اضطرابتون رو کاهش بدید ولی این بدین معنا نیست که انجام این کار آسونه!

دکتر آلبرت الیس:

تقریبا همیشه هیچ راهی جز کوشش و تمرین برای رفع ناراحتی های هیجانی وجود ندارد.بینش به تنهائی کافی نیست .باید هزاران بار با افکار نامعقول بجنگید و آنها را زیر سئوال ببرید.راه سهل و جادوئی برای تغییر دادن خودتان وجود ندارد.اگر یک تمرین موثر نبود دیگری را انتخاب کنید.تمرینات را انجام بدید و نگران نباشید !منتظر نمانید تا هنگام انجامشان احساس بهتری داشته باشید.

در مورد جدی گرفتن و پشتکار داشتن در انجام تمرینات هر چی بگم کم گفتم چون:

                فقط خودتان هستید که می توانید خودتان را تغییر بدهید

                                                      در نتیجه

                فقط خودتان هستید که می توانید به خودتان کمک کنید

- آیا برای تعدیل حالت هیجانی منفی ، فقط تمرین کردن کافیه؟

خیر!

خوب تمرین کردن لازمه ولی کافی نیست.همونطوری که عرض کردم سه عامل (تمرین ، تغذیه و ژنتیک) باعث شد عضلاتم به سرعت رشد کنه.اما در باشگاه مجازی مولفه ها فرق می کنه.

همونطوری که دکتر گلسر در رفتارکلی میگه هر رفتار ما از چهار مولفه تشکیل شده:

1-فکر2-عمل 3-احساس 4-فیزیولوژی (برای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به:پست  رفتار کلی)

حالا بیایم ببینیم این چهار مولفه وقتی فقدان رو تجربه می کنیم چطوری روی هم تاثیر می زارن.

اگر کسی فقدان رو تجربه کنه(رویداد فعال کننده) خودش رو تنها میبینه(افکار)و احساس افسردگی می کنه(احساس)و از تمام فعالیت های اجتماعی کناره گیری می کنه(عمل) و از فقدان انرژی و خستگی شکایت می کنه(واکنش فیزیولوژیکی).

اما یک خبر خوب!

دکتر ویندی درایدن و دکتر مایکل نینان:

تغییر در هر یک از این جنبه ها بر سایر جنبه ها تاثیر می گذارد زیرا آنها بصورت تعامل متقابل با یکدیگرند. به عنوان مثال پرداختن به فعالیت اجتماعی (مولفه عملی) منجر به تغییر در سایر جنبه ها می شود.

بنابراین اگر شما خوب تمرین کنید و افکارتون(مولفه فکر) رو خوب به چالش بکشید و افسردگیتون(مولفه احساسی) رو موقتی کاهش بدید و بعد برید توی اتاق و در رو ببندید و موسیقی غمگین گوش بدید(مولفه عمل) همه پنبه هاتون رشته میشه!همه تلاشهاتون رو هدر میره.

 اگر می خواین افسردگیتون به سرعت خوب بشه باید با افکار مخربتون بجنگید (تغییر در مولفه فکری) و رفتارهای درستی رو هم انتخاب کنید.منظور از انتخاب رفتارهای درست انتخاب رفتارهائی هست که از یک جهت مخالف با افکار منفیتون و از جهت دیگه تقویت کننده باورهای معقول و واقع بینانتون باشه.

در این حالت شما با تغییر در مولفه رفتار و فکر در جهت تغییر مولفه احساس هستین.و این یعنی سرعت بیشتر در جهت بهبودی.حالا اگه می خواین سرعت بهبودیتون از این هم بیشتر بشه سعی کنین در مولفه فیزیولوژیتون هم تغییراتی ایجاد کنید.به عنوان مثال:ورزش کردن یا برقصید و ....

بنابراین اگر باورمخرب شما این باشه:

"من تنهام".تکرار اینکه تنها نیستید کمک زیادی بهتون نمی کنه اگر در محافل جشن و مهمانیها شرکت نکنید و به فکر گسترش روابط اجتماعیتون نباشید.منظورم رو متوجه شدید؟

-آیا همه افراد باید با یک شدت تمرین کنن؟

خیر!

همونطوری که در ورزش ژنتیک خیلی مهمه در باشگاه مجازی تاثیر وراثت هم خیلی مهمه.

بعضی از افرار آسیبپذیری شناختی بالائی دارن.به عنوان مثال پروفسور بک(1987)معتقده افرادی که شخصیت اجتماع مدار و خودمختار دارن بر اساس رویدادهای متفاوتی افسردگی رو تجربه می کنن .افراد اجتماع مدار به محبت و تائیید نیاز دارن خودمختارها رضایتشون در کسب استقلال آزادی و پیشرفت شخصی هست.

افسردگی در خودمختارها وقتی پیش میاد که برای رسیدن به اهدافشون دچار مشکل میشن اما اجتماع مدارها وقتی افسردگی رو تجربه می کنن که فکر کنن تنها و منزوی هستن.

برای اینکه با میزان آسیب پذیری شناختی خودتون آشنا بشید بهتون پیشنهاد می کنم به وبلاگ قبلی بنده مراجعه کنید و نیمرخ ژنتیکیتون رو تهیه کنید.

ادامه دارد.....

 *دوستانی که برای اولین بار این پست رو مطالعه کردن ، مطالب پست بهم ریخته نبود؟

تازگیها نمی دونم چرا این اتفاق میوفته.این نقص خیلی خستم می کنه.باورتون میشه این پست رو 4 یا پنج بار نوشتم و ویرایش کردم!!!