به باشگاه مجازی پرورش عضلات هیجانی خوش آمدید

به دانش روان را توانگر کنید .فردوسی

ابزارهای شناسائی باورهای خودآیند 2
ساعت ٥:٢٢ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٤ اردیبهشت ۱۳۸٩  کلمات کلیدی: روش های شناسائی افکار افسرده ساز و اضطراب زا

 

 

در این پست، شما دوستان عزیزم، با دو ابزار دیگر که به کمک اونها می تونید باورهای خودآیندتون رو شناسائی کنید آشنا میشید.

 

 

 

 

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمائید

 


-تکنیک پرسیدن سئوالات مستقیم 

 وقتی مضطرب،افسرده و یا خشمگین شدید، خیلی ساده از خودتون بپرسید: وقتی در این موقعیت این هیجان{اضطراب ،افسردگی و خشم} رو تجربه کردم چه چیزی از ذهنم می گذشت؟وقتی دچار اضطراب شدم چه افکار و تصاویر خاصی از ذهنم گذشت؟در مورد "خودم"،"دیگران" و "موقعیت" چه فکری می کنم؟

به عنوان مثال:

وقتی به طلاق فکر می کنم و اضطراب به سراغم میاد،به همراه اضطراب چه افکاری از ذهنم می گذره؟

یا

فقدانی که در روابط عشقی خودم تجربه کردم چه معنائی برام داره؟

نکته ی مهم:دقت بفرمائید که این سئوالات باید کوتاه و مستقیم پرسیده بشن.

 -تکنیک فکر کردن بر خلاف جهان بینی

افکار خودآیند شما بخشی از جهان بینی و نگرش شما به جهان پیرامونتنون هستن.برای اینکه به افکار خودآیندتون دسترسی پیدا کنید بر خلاف جهان بینیتون به مسئله نگاه کنید و در همون حالت به نگاه به درون دقت کنید که چه افکاری از ذهنتون می گذره.

 مثلا:

 شما بطور افراطی معتقدید باید به احساسات دیگران توجه کنید و خودتون رو مسئول احساسات دیگران می دونید

در چنین حالتی شما باید خودتون رو در موقعیتی تصور کنید که نسبت به احساسات همکار یا همسرتون بی تفاوت هستید(رفتار بر اساس تفریط همان باور-نقطه ی مقابل باور گفته شده) و بعد از خودتون بپرسید:در چنین حالتی چه افکاری در ذهنم وجود دارد؟

 مثالی دیگر:

 شما بطور افراطی معتقدید که باید در مشاجره های با همسرتان کم نیاورید(این دیدگاه باعث بوجود آمدن جنگ قدرت درروابط زوجین میشه).کسی که چنین دیدگاهی داره، می تونه خودش رو در موقعیتی فرض کنه که همسرش باهاش رفتار سلطه گرانه داره اما این خانم اینبار در مقابل همسرش رفتار "سلطه پذیرانه" رو انتخاب می کنه و از بحث کردن با همسرش طفره می ره، بعد از اینکه این فرد بطور واضح و شفاف تصویر خودش و همسرش رو در ذهنش ترسیم کرد، برای شناسائی باورهای خودآیندش می تونه  از خودش بپرسه: الان چه باورهائی در ذهنم وجود داره؟(همچنین فرد می تونه تمام سئوالات تکنیک اول رو در چنین حالتی از خودش بپرسه.-ترکیب تکنیک ها-)

--------------------------------------------------------

مثالهایی بر اساس مشکلات ارائه شده در وبلاگ راه گشا (براساس تکنیک هائی که تا بحال در باشگاه مجازی معرفی شده.)

خانمی که عنوان دخترک رو دارن نیازی به استفاده کردن از این تکنیک ها نداره.به دلیل اینکه ایشون در پستی که نوشتن به بخشی از افکار خودآیند منفی شون اشاره کردن.بخشی از افکار خودآیند منفی ایشون اینهان:

-همیشه از بیان کردن احساساتم نسبت به کسی می ترسیدم الان هم می ترسم(این دوستمون برای اینکه بدونن در پس این باور مخربشون چه باورهای دیگری وجود داره می تونن از تکنیک فکر کردن بر خلاف جهان بینی استفاده کنن.تصور کنن در حال بیان کردن احساساتشون به دیگران هستن و بعد از اون از خودشون سئوالات مستقیم و کتاه معرفی شده در تکنیک اول رو بپرسن.)

- ترس از دست دادن

-پس زده شدن

-حتما من ایرادی دارم که خوب تنها موندم کسی دیگه طرفم نمیاد

-روزهای زندگیم به تنهایی میگذره بدون اینکه حتی یک لحظه عاشقانه و هیجان انگیز توش باشه

-آیا واقعا من چیز بزرگی را از دست دادم ؟؟(البته افکار خودآیند نباید بصورت سئوالی باشن در این مورد به زودی توضیحاتی رو خدمتتون عرض می کنم)

(همونطوری که مشاهده می فرمائید این خانم بدون استفاده کردن از تکنیک های معرفی شده،فقط با توضیح شرح حالشون باعث فعال شدن باور های خودمخربش شدن و تونستن اونها رو بنویسن و بهشون اشاره کنه.بنابر این شما همیشه به استفاده کردن این تکنیک ها نیازی ندارید فقط زمانی که شناسائی افکار خودآینتدون مشکل هست می تونید از تکنیک های معرفی شده استفاده کنید.)

این دوستمون می تونن با پرسیدن سئوالات معرفی شده در تکنیک اول به دیگر باورهای خودآیندشون آشنا بشن.وقتی احساس دلتنگی می کنم چه افکاری در ذهنم فعال میشه؟به چی فکر می کنم؟-برای اینکه این دوستمون بهتر بتونن به افکار خودآیندشون دسترسی پیدا کنن بهتره زمانی این سئوالات رو از خودشون بپرسن که در حال تجربه کردن احساس تنهائی هستن)

همچنین خانم نازی هم به بخشی از افکار خودآیند و مخربشون در پستی که نوشتن اشاره کردن.

-همیشه فکر میکردم هر چی را از ته دل از خدا بخوای محال بهت نده،

-حس نا امیدی و شکست،

-حس میکنم ده سال از زندگیمو یه جایی جا گذاشتم، ( در هنگام نوشتن افکار مخرب نباید از کلمه ی "حس" یا "احساس می کنم" استفاده بشه افراد برای بیان افکار خودآیندشون باید از کلمه ی "من فکر می کنم" یا "فکر می کنم" استفاده کنن.هر چند استفاده کردن از کلمه ی فکر واجب نیست.مثلا خانم نازی می تونه فکر خودآیندی که بهش اشاره کردم رو اینگونه اصلاح کنن:نا امید و شکست خورده ام)

-فکر میکنم یعنی میشه یه روز صبح که چشمامو باز کردم ببینم منم یه آدم عادی هستم مثل همه بدون این کوه غصه رو دلم، بدون این حسرت بزرگ، بدون این همه دلتنگی، دلتنگیه ای که تحملش واقعا از عهده من خارجه(همونطوری که می دونید دلتنگی و حسرت" فکر" نیستن بلکه احساس اند پس باید نگارش این افکار خودآیند هم اصلاح بشه.روش اصلاح شدن این افکار خودآیند رو به زودی خدمتتون عرض می کنم.)

-بعضی از دردها هست که انگار علاج نداره مثل خوره روحت را میخوره و نابودت میکنه، 

-اینم میدونم من هر چقدر هم که با این موضوع کنار بیام و زخم های دلم ترمیم بشه ولی جای این زخم ها هیچوقت خوب نمیشه هیچوقت

-وایسادم و دارم نابودیم را میبینمَ

-مثل دیوونه ها هی از خودم میپرسم این زندگیه منه؟ (افکار خودآیند نباید بصورت سئوالی باشن)

-میدونم زمان همه چیز را حل میکنه ولی واقعا میترسم تا اون موقع دیوونه شده باشم

-با این همه دلتنگی که مثل آوار میریزه تو روح آدم و ذره ذره آدمو آب میکنه

می دونید!بعضی وقتها خوندن افکار خودناکام کن دیگران می تونه اون احساسی که فرد تجربه کرده رو در ما بوجود بیاره(البته نه به همون شدتی که فرد تجربه کرده) و این تجربه ای هست که نشون میده فکر چقدر می تونه بر روی احساسات و عواطف ما تاثیر منفی بزاره حتی اگر اون فکر مال ما نباشه.اگر مطلبی رو به طنز نوشتم علتش این بود که دوستان از حال وهوای گرفته و منفی خارج بشن.حقیقتش اینه که من با بازنویسی باورهای خودشکنانه ی خانم نازی سر درد خفیفی رو تجربه کردم؟شما چطور؟).

*به دلیل اینکه این پست طولانی نشه مثال های بعدی رو در پست های آتی خدمتتون عرض می کنم.

-----------------------------------------------------

پر واضحه که ممکنه در حین انجام دادن ایم تکنیک ها با مشکل مواجه بشید یا نتونید باور خودآیندی رو که مسبب بوجود آمدن یک حالت هیجانی در شما هست رو شناسائی کنید.بر این اساس بعد از شرح کامل تکنیک های معرفی شده جهت شناسائی افکار خودآیند به مشکلات احتمالی که ممکنه در حین استفاده از ابزارهای معرفی شده بر بخورید رسیدگی خواهم کرد.

انتظار بنده از شما اینه که اگر هنگام استفاده از این تکنیک ها به مشکلی برخورد کردید اون مشکل رو با من به اشتراک بگذارید تا با کمک همدیگه افکار خودآیندتون رو شناسائی کنیم  و یا بعد از استفاده از یک تکنیک و شناسائی یک فکر خودآیند برای اینکه از صحت شناسائی تون با خبر بشید می تونید فکر خودآیند شناسائی شده رو به بنده اطلاع بدید تا از درست انجام دادن این تمرینات و نتیجه ی تمریناتتون مطمئن بشید.